האתר ע"ש מרים יחיאלי

נבחרה כרזת יום השואה בתחרות "מעצבים זיכרון"

יו"ר יד ושם אבנר שלו מעניק היום פרס לתמר אודיה בודנר ממכללת "אמונה", מעצבת הכרזה הממלכתית שנבחרה לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ז

זו השנה השמינית שבה מקיים יד ושם את תחרות עיצוב כרזה ממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, כאשר השנה התחרות היתה פתוחה לציבור הרחב.

בכרזה שעוצבה על ידי תמר אודיה בודנר סטודנטית שנה ג' במחלקה לעיצוב גרפי ממכללת "אמונה" בירושלים נראה ילד אשר פניו מרומזות. הילד הוא יוסף ישעיה בודנר, סבה של תמר. אחד מן המספרים הרבים המודפסים בכרזה הוא המספר אשר נצרב על זרועה של סבתהּ, מרים בודנר.

מעצבת הכרזה, תמר אודיה בודנר: "סביי וסבתי שרדו את השואה ומאז ומתמיד נושא זה קרוב מאוד לליבי. משניתנה לי ההזדמנות לעצב כרזה בנושא החלטתי לחבר בין סיפורים של סבי וסבתי שהתקשר גם לנושא שהוא חילוץ תווי פניהם- היחיד בתוך הכלל בשואה. פניו של סבי בהיותו ילד הנגלות מבעד לסיפורם של כל המספרים האנונימיים של הנרצחים באושוויץ".

יו"ר תנועת אמונה, ליאורה מינקה: "זו כבר מסורת שמכללת אמונה ממשיכה להוציא תחת ידיה את מיטב המעצבות, בין היתר גם של כרזות וסמלים לאומיים. אנחנו מתרגשים ושמחים בשמחתה של תמר שלקחה את סיפורה האישי והפכה אותו לסיפור של כולנו".

יו"ר יד ושם אבנר שלו: "התחרות מזמינה דור של יוצרים ישראליים עכשוויים להביע קשת רחבה של משמעויות הקשורות בשואה באמצעות שפה חזותית. בכך ניתן ביטוי ליחסם של היוצרים לזיכרון השואה ולהשפעתם על עיצוב הזיכרון בחברה הישראלית. היקף רחב ומגוון של מעצבים ואמנים השתתפו גם השנה בתחרות לעיצוב הכרזה הממלכתית. אנו שואפים שהוראת השואה והנחלתה ישענו גם על תחומי דעת ויצירה נוספים כמו עיצוב ואמנות. ולכן אנו מאמינים בדיאלוג אותנטי ומגוון בנושא".

מנימוקי ועדת השיפוט בראשותו של חתן פרס ישראל בתחום העיצוב דוד טרטקובר לבחירת הכרזה הזוכה (המצורפת להודעה לעיתונות):
"מתוך המספרים אשר היו יסוד וחלק ממסע שלילת אנושיות שיטתי ומכוון מתבהרת דמותו של ילד יהודי אחד. הדמות בעלת עומק ומהווה ייצוג לעולם אנושי שלם שנקטע באחת ולמושגי תרבות שהשתנו לבלי שוב. דווקא אל מול הכוונה למחוק זהותם וצלמם של הקורבנות הנרדפים עד צוואר עולה במלוא חיוניותה השאיפה והתקווה להיאחז בחיים במלוא היקפם ומשמעותם. הדמות המעורפלת המשתקפת מבעד למספרים מהווה תזכורת למחויבות לזכור את הקורבנות כבני אדם, בעלי זהות ייחודית ונבדלת. זהו דימוי המכיל משמעות רבה ובכך הופך לסימבול המעניק ביטוי חזותי למורכבות זיכרון השואה".