האתר ע"ש מרים יחיאלי

הצעת חוק לזכות לנוכחות הורה בעת בדיקת יילודים

הצעת חוק של "אמונה" המבקשת לאפשר להורים שזה עתה נולד להם תינוק והם מצויים עדיין בבית החולים, להיות נוכחים בזמן טיפול או בדיקה רפואית המבוצעת לתינוק. זוהי זכות שאינה קיימת, לצערנו,  ברוב בתי החולים במדינת ישראל.

מיד לאחר לידתו וכל זמן שהיילוד שוהה בבית החולים הוא עובר טיפולים רפואיים שונים וכן סדרת בדיקות בהן נבדקים כל אברי הגוף החיצוניים וכן האזנה ומישוש של אברי הגוף הפנימיים. ברוב בתי החולים בארץ נאסר על ההורים להיות נוכחים בעת ביצוע הבדיקות בילדם. כך שבדיקות אלה מבוצעות שלא בנוכחות מי מההורים של היילוד.

מצב דברים זה הוא פסול ויש צורך דחוף לתקנו (כפי שכבר קיים במס' בתי חולים בארץ) לטובתם של כלל הילודים הזכאים שזכויותיהם ישמרו בקפידה בעת מתן טיפול רפואי הניתן להם. זכות זו של היילוד אינה פחותה מזכויותיו של אדם מבוגר ואף יותר מכך, בהיותו חסר ישע, לכן חשיבות הנוכחות של אחד מהוריו לצדו היא לאין שיעור. מעבר לכך, נוכחותו של הורה בעת מתן טיפול רפואי לילדו תאפשר להורה לברר, לשאול שאלות ולקבל מידע רפואי מרופא היילודים בנוגע למצבו הרפואי של ילדו "בזמן אמת".

החוק כיום מעגן את זכותו של כל מטופל לליווי "לפי בחירתו". אך חשוב לומר את המובן מאליו: מטופל שהוא יילוד אינו יכול לעמוד על  זכותו לפי החוק ולומר שהוא רוצה את הוריו לצדו בבדיקות, ובוודאי שאינו יכול לבחור מי ילווה אותו! לכן החוק הקיים כיום פוגע בזכותם של היילודים למלווה ויש לתקנו בהתאם. זכותו של היילוד לכך ש"מלווה" בעניינו יהיה דווקא אחד מהוריו או מי מטעמם (ולא אחות/רופא וכדו') תתקיים רק אם הדבר יקבל ביטוי ברור בלשון החוק.

לכן, הצעת החוק שהגישה אמונה בעניין זה באמצעות ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) מבקשת לקבוע כי בעת מתן טיפול רפואי למטופל שהוא יילוד, המלווה יהיה אחד מהוריו או מי מטעמם כדבר שבשגרה.