האתר ע"ש מרים יחיאלי

בג"צ משגיחות כשרות

כידוע, אין מי שמעידה טוב יותר על כשרות הבית מאשר האשה שמבשלת בבית. ולכן, נראה לנו טבעי ומובן מאליו שנשים תוכלנה גם לעסוק כמקצוע בתחום של השגחת הכשרות, במיוחד לאור העובדה שאין שום בעיה הלכתית עם היותה של אשה משגיחת כשרות. פתחנו באמונה קורס משגיחות כשרות ייחודי וראשון מסוגו בארץ אך הקושי שנתקלנו בו הוא שלפי הנהלים של משרד הדתות לימודים של השגחת כשרות יוכרו ע"י הרבנות רק אם נעשו במוסד שקיבל אישור לכך מטעם הרבנות. כלומר, כדי שתוכלנה הנשים לקבל הכרה של משגיחות כשרות מהרבנות הראשית בסיום הקורס , אנו זקוקים לאישור הרבנות לעצם קיומו של הקורס. פנינו לרבנות וביקשנו את הכרתם בקורס. משלא נענינו מס' פעמים הבנו שהרבנות מתנגדת להכרה בנשים שתשמשנה כמשגיחות כשרות, ולפיכך הדרך להשגת מטרתנו לא תעשה בקלות.

נאלצנו לפנות בעניין לבג"צ ובעקבות העתירה לראשונה הרבנות שינתה את גישתה בנושא זה ואפשרה לנשים בוגרות קורס משגיחות הכשרות של "אמונה" להיבחן וכך נפתח מסלול תעסוקה נוסף לנשים.

בפסק הדין כתב כב' השופט נועם סולברג: "הנה כי כן, הסוגיה מושא העתירה באה על פתרונה. העתירה מיצתה את עצמה. הרבנות הראשית אמרה את דברהּ להנחת דעת העותרות בעתירתן, והמשרד לשירותי דת עיגן את הדברים כהווייתם בחוזר המנכ"ל. אכן, הלכה פסוקה היא כי "מצד נאמנות אין שום חשש שאם אך היא מוחזקת לאשה כשרה וליודעת ומבינה איך ומה להשגיח יש לסמוך עליה" (ראו בהרחבה: שו"ת אגרות משה, יורה דעה חלק ב, סימן מד, ושם גם התייחסות לדין שררה). בתמצית: אין עוד מניעה לנשים, ככאלה, מלשמש כמשגיחות כשרות."

אנו ב"אמונה" מאמינות בצדקת דרכנו ולכן לא נעצור ונפעל בכל הדרכים על מנת שנשים תוכלנה לעסוק בכל מה שתחפוצנה בהתאם לעיקרון חופש העיסוק.